OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 29.06.2010 15:55:57 

Krvavá pani Bátory

Komentare o bathory(zauimavosti)

Komentár: Báthory, kečupová grófka

Juraj Jakubisko
 
06.08.2008 20:58 - BRATISLAVA
Slovenskými kinami víťazoslávne kráča nový film Juraja Jakubiska, Bathory. Jeden z najdrahších filmových projektov v strednej Európe pritiahol divákov nielen prísľubom príťažlivej zápletky, ale aj dobrým marketingom. No konečný dojem z tohto diela je napriek všetkému viac ako rozpačitý.

Konečne dobrý marketing

Človek má až výčitky svedomia kritizovať projekt, ktorý stál toľko peňazí a vznikal s takými pôrodnými bolesťami. No ukazuje sa, že Bathory je kasový trhák. Početné záporné recenzie len zvýšili kontroverznosť diela a tým pádom aj divácky záujem oň. Asi najväčším plusom je, že slovenskí tvorcovia konečne začínajú chápať, že nestačí film natočiť. Musí sa aj predať. V tejto oblasti tvorí Jakubiskov najnovší počin marketingový predel medzi slovenskými filmami.

Režisérov cieľ očistiť povesť „krvavej grófky“ a vykresliť ju ako obeť mocenských intríg palatína Thurza, niesol v sebe prísľub veľkého príbehu. No spôsob, akým bola táto verzia života uhorskej šľachtičnej prevedená na filmové plátno, môže v divákovi zanechať akúsi podivnú pachuť. Natíska sa predovšetkým otázka, či pri takom veľkom rozpočte nezvýšili nejaké peniaze aj na dobrého dramaturga?

Príbehu chýba gradácia a možno by filmu pomohlo trochu ho zostrihať. Vývoj postáv je zobrazený nedôveryhodne a často chýba zrozumiteľný predel medzi situáciou A a situáciou B. Napríklad vzťah Báthoryčky a Františka Nádašdyho – v jednej chvíli vidíme manželské znásilnenie, pri ktorom grófka príde o nenarodeného syna. V ďalšej scéne napíše „Ferenc“ Alžbete ospravedlňujúci list a z nej je zrazu oddaná milujúca manželka. Ani štipka náznaku reflexie znásilnenia a straty syna. Odhliadnuc od toho, že jeho mŕtvolku uchováva v kusisku ľadu...

Na strane druhej, film je plný samoúčelných epizód, ktoré hlavnú dejovú líniu nijako nerozvíjajú. Napríklad scéna, v ktorej roztopašná Báthoryčka nechá nahého maliara Caravaggia (!) utekať krajinou za svojím kočom. V kontexte ďalšieho deja táto epizódka nemá nijaký význam. Čiže niekde bol film skratkovitý, niekde zase zdĺhavý. Inde sa zdá, že scény vyznievajú úplne dostratena. Divák už už dúfa, že sa stane niečo dôležité a zrazu je dej úplne inde.

Anna Friel urobila dojem

Filmu uberá na príťažlivosti aj kvalita dabingu a skutočnosť, že jednotlivé postavy sa aj v slovenskej verzii oslovujú maďarskými krstnými menami. Aj keď možno naozaj išlo o šľachtu maďarskej národnosti, počúvať neustále o „Erzsébet“, „Ferencovi“ a „Pálovi“ pôsobí veľmi zvláštne. Nejde o žiadny nacionalizmus, ale aj v slovenskej odbornej, či krásnej literatúre a doterajších slovenských filmoch o tomto období sú mená uhorskej šľachty uvádzané zásadne v ich slovenskej podobe. A ak ideme ďalej do sveta, ani Ľudovíta XIV. nenazývame „Louis XIV“ len preto, že to bol Francúz.

Aj keď tvorcovia možno mali niekde ambíciu prihlásiť sa týmto filmom k časti našich národných dejín, ktoré sme prežili v hraniciach uhorského štátu, Štefan Hríb mal pravdu, keď o Bathory napísal: „Film nehovorí nič zaujímavé o historickom Uhorsku, nič prenesené o tejto jeho následníckej krajine, nič o nás.“ Samozrejme, nie je nevyhnutné, aby filmy prinášali akékoľvek hlboké posolstvá alebo morálne výpovede. Stačí, ak pobavia. No je otázne, či sa to Bathory podarilo, keďže Jakubiskove filmy neseknú každému.

Vnímanie takých vecí ako boli úlety režiséra do ríše ma(gýč)na alebo komando vatikánskej rozviedky v podaní Polívku – Mádla (vyzbrojených padákmi, gramoplatňami alebo kolieskovými korčuľami), sú už vecou osobného vkusu každého diváka. No mnohí recenzenti sa zhodnú, že slovenskí Fellini a Bergman má už tie najlepšie filmy za sebou.

Na plátne zažiarili aspoň niektoré herecké výkony. Dobrý dojem zanechala britská herečka Anna Friel, ktorá stvárnila hlavnú postavu i Karel Roden v úlohe palatína Thurza. Pokiaľ ide o davové scény, tie asi ešte na Slovensku a v Čechách nevieme točiť. Herci nepôsobili ako ľudia zo začiatku 17. storočia, ale ako súčasní ľudia, ktorí sa v čistučkých kostýmoch vydávajú na maškarný ples.

Napriek všetkým nedostatkom netreba Bathory hodnotiť úplne záporne. Keďže sa u nás točí tak málo, niektoré veci si naši tvorcovia proste nemajú kde vyskúšať na nečisto. Snáď tento film zase posunie slovenskú kinematografiu o niečo ďalej.

Báthoryová bola diablom posadnutá sexuálna deviantka

Juraj Jakubisko
 
09.08.2008 12:58 - BRATISLAVA
Alžbeta Báthoryová nebola podľa viacerých historikov žiadna svätica a liečit eľka, ako tvrdí režisér Juraj Jakubisko vo svojom najnovšom filme, ale diablom posadnutá krutá vládkyňa, ktorá vraždila celé štvrťstoročie.
Andrej Štiavnický, spisovateľ a publicista, sa venuje histórii Báthoryovej už 28 rokov. Ako uviedol pre agentúru SITA, slovenský národ by mal vedieť pravdu o krvou posadnutej čachtickej panej. Táto uhorská grófka je pokladaná za najznámejšiu masovú vrahyňu v slovenských a maďarských dejinách.

Už aj jej predkovia mali sklony k samoľúbosti, pýche, tyranstvu a k sexuálnej deviácii

Pravdepodobne aj vďaka zvráteným sklonom ich rod, mimochodom najvplyvnejší a najbohatší tých čias, postupne degeneroval až nakoniec vymrel. Štiavnický sa spolu s historikom Jozefom Kočišom životu Báthoryovej venujú už približne 30 rokov. Vychádzajú zo svedeckých výpovedí a súdnych protokolov, ktoré sú zachované už 400 rokov v Národnom archíve v Budapešti a v depozitoch potomkov šľachtických rodov v Maďarsku.

"Dnešná medicína, psychiatria a psychológia dokázali v prípade Báthoryovej štyri základné veci - Impulzívny sadizmus, kanibalizmus, satanizmus, kde rituálnymi obeťami boli mladé dievčatá, ktoré za nevysloviteľných múk odchádzali z toho sveta a sexuálne deviácie. Dievčatá vždy nahé v jej prítomnosti, excesy, zvrátenosti, pohlavné zneužívanie Báthoryovou. Toto sú mantinely trestnej činnosti, ktoré páchala celé štvrťstoročie od roku 1585 až 1610," povedal Štiavnický.

Snahou Štiavnického a Kočiša je, aby Slováci poznali svoje dejiny a hlavne obrovský fenomén Báthoryovej, aj keď negatívny. Podľa Štiavnického, nikto nemá právo prekrúcať históriu, ani žiadny filmový režisér a ani seriózny historik.

"Je nemravné, ak z beštie a diablom posadnutej robia sväticu a liečiteľku, ktorá predbehla svoju dobu," tvrdí. Báthoryová a jej štyria pomocníci boli obvinení z mučenia a zabitia veľkého množstva mladých žien, hovorí sa až o troch tisíckach obetí.

V roku 1610 ju dali do domáceho väzenia na Čachtickom hrade, kde ostala štyri roky až do prirodzenej smrti


Jej pomocníci - Ján Ujvári známy aj ako Ficko, Helena Jóová a Katarína Benecká, takisto čelili vážnym obvineniam. Na ich základe 7. januára 1611 v Bytči zaživa upálili Helenu Jóovú, Jána Ujváriho pre mladý vek sťali a jeho telo spálili. Katarínu Beneckú súd pre nedostatok dôkazov oslobodil. Liečiteľka Majorová z Myjavy, ktorá pomáhala Báthoryovej pri rôznych chorobách bola obvinená z čarodejníctva a zaživa upálená 24. januára 1611.

Názory na fenomén Báthoryčka sa menia. Svedčia o tom diela historikov, spisovateľov a naposledy aj celovečerný film Juraja Jakubiska. Pri súde vraj svedčilo veľké množstvo osôb.

Väčšina však žiadne dôkazy nepredložila. Aj preto niektorí považujú proces s Báthoryovou za vykonštruovaný a s politickým pozadím. Tvrdia, že skutočnou príčinou bola túžba uhorskej šľachty zmocniť sa pozemkov Alžbety Báthoryovej. Preto si našli zámienku - obvinenie z krutých činov.
 Vytvorené službou WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok